Nagyobb, átrendezhető tantermek, közösségi terek, megújuló energiaforrások, digitális oktatást támogató kialakítások – a Körkép Online interjúja a Biatorbágyi Innovatív Technikum és Gimnázium épületének tervezőjével.
Lassan láthatóvá válik a város első középiskolája, ezért az építészt kérdeztük a koncepcióról. Az épület tervezésekor elsősorban pedagógiai szempontok érvényesültek, de a fenntarthatóság is nagy szerepet játszott, miközben az egyik legfontosabb cél volt, hogy a környezetbe olvadva a helyi közösség számára is használható legyen – többek között erről is mesélt Annus Marina, a CÉH Zrt. vezető építésze, a BIT tervezője. A főépítész tervezte a budapesti francia gimnázium (Gustave Eiffel Francia Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium) és a Nagykovácsiban található amerikai gimnázium (American International School of Budapest) épületét is.
Mitől lesz ez az iskola más, mint a többi?
Az iskola épületének tervezése oktatási szakemberekkel együttműködésben történt annak érdekében, hogy az épület maximálisan szolgálja a tanulás-tanítás folyamatát. Például nagyobb tantermeket terveztünk, hogy azok könnyedén átrendezhetők legyenek a csoportmunkára. A terek kialakításának további alapelve volt, hogy lehetőleg legyen rugalmas, multifunkcionális, vagyis igény szerint több célnak is megfeleljenek a terek. Több helyen terveztünk mobil falat, ami lehetővé teszi, hogy nagyobb tanulólétszámmal is lehessen például projektoktatást végezni. Az iskola alapelvei közé tartozik a bizalom és átláthatóság, amely a betekintő ablakok kialakításával jut érvényre. A termek ajtaja mellett lesz egy üvegfelület, amelyen keresztül a teremben folyó tevékenység a külső látogató számára is láthatóvá válik. Az iskolában számos informális tanulási teret is létrehoztunk, mert a tanulás nem áll meg az osztályteremben és nem szűkül le 45 percre. Ez a közösségi helyeken, folyosókon, a kertben elhelyezett padok, asztalok együttesét jelenti, ahol kis csoportban van lehetőség együtt lenni és dolgozni. A belső tereknél ezek a helyek konnektorokkal is el vannak látva, mert arra készültünk, hogy minden tanár és diák akár több digitális eszközzel is csatlakozni fog az iskola internet hálózatához. De a digitális eszközökkel támogatott oktatást szolgálják majd az okostáblák, interaktív kijelzők, és a bútorzat kialakítása is.
Milyen egyéb szempontokat vettek figyelembe a tervezés során?
A fenntarthatósági szempontok kiemelt fontossággal bírnak a BIT életében. Fontosnak tartottuk, hogy olyan építészeti megoldásokat használjunk, amelyekkel minimálisra csökkentjük a szennyező anyagok kibocsátását és az energiaveszteséget. Ennek megfelelően a megújuló energia felhasználását helyeztük előtérbe: a hűtést és fűtést hőszivattyúk és napelemek fogják támogatni, a tetőre 800 napelemből álló napelempark elhelyezését tervezzük. Ezen felül minden üvegfelület külső árnyékolót kap, vagy északra tájolt, így direkt sugárzás nem éri a teret, hogy nyáron ne melegedjen túl. A helyiségeket üzemidőben folyamatosan szellőztetjük majd, továbbá az éjszakai gépi szellőztetés is biztosítható. A kiváló hőszigetelésű nyílászáró-, és épületszerkezeteknek köszönhetően az egész épület hővesztesége alacsony, padlófűtéssel kifűthető. De például a vizesblokkok kialakításánál is figyelembe vettük a környezeti szempontokat: mindenhol víztakarékos szerelvényeket fogunk beépíteni.
Hogy szolgálja majd az épület a helyi közösséget?
A tervezésnél fontos volt, hogy az épület olvadjon bele a környezetébe, alkosson egységet azzal. Ezt vettük például figyelembe az épület tagolásánál. Tekintettel voltunk a közelben lakókra is azzal, hogy egy mesterséges domb kialakításával, valamint intenzív növényesítéssel oldjuk meg a zajcsökkentést.
Honnan lesz megközelíthető az iskola?
A beruházáshoz kapcsolódó infrastruktúra fejlesztésnek köszönhetően utak épülnek majd: az iskola körbejárható, és északi, valamint déli irányból is megközelíthető lesz. Ráadásul nem csak gépkocsival, hiszen kerékpárút is épül, és kerékpártárolót is terveztünk az épületbe. A buszos közlekedést is úgy alakítják majd, hogy az iskola kényelmesen elérhető legyen.